Uutinen

Sarjatuotannon etuja taloyhtiöiden korjaushankkeisiin

4.6.2020 11.00

Consti kehittää palvelujaan taloyhtiöille palvelumuotoilun avulla. Tavoitteena on palvella asiakasta entistä paremmin ja samalla tehostaa itse rakentamista.

Constin taloyhtiöistä ja julkisista asiakkaista vastaava toimialajohtaja Risto Kivi hakee esimerkin 50 vuoden takaa.

– 70-luvun talot pystytettiin aikoinaan samalla muotilla. Muun muassa Puolimatka, Haka ja Polar rakensivat rivikaupalla samanlaisia taloja pellon pientareelle nopeasti ja edullisesti, sarjatuotannon etuja hyödyntämällä. Tämän tekemistavan parhaat puolet me pyrimme nyt ottamaan käyttöön.

Työsarkaa riittää.

Korjausrakentaminen on perinteisesti ollut hyvin räätälöityä tekemistä. Työt on yleensä aina aloitettu puhtaalta pöydältä. Palveluja tuotteistamalla Consti pyrkii nyt siihen, että pyörää ei tarvitsisi keksiä aina uudestaan.

Mitä sitten sarjatuotanto tarkoittaa korjausrakentamisessa? Constissa on ensinnäkin tuotteistettu palveluja helposti ostettaviksi kokonaisuuksiksi. Parvekkeiden, ikkunoiden ja kylpyhuoneiden korjauspalveluja yhtiö jo myykin valmiina paketteina.

Palvelut pitää kuvata niin hyvin, että asukkaat ymmärtävät nopeasti, mistä on kyse. Helppouden merkitys korostuu, kun asiakkaana on ei-ammattilaisia.

Taloyhtiöt ovat usein asialla ensimmäistä kertaa, sillä esimerkiksi perinteinen putkiremontti osuu ihmisen kohdalle useimmiten vain kerran elämässä. Hallituksen jäsenet eivät myöskään yleensä ole rakentamisen ammattilaisia vaan aivan tavallisia ihmisiä.

– Haluamme tarjota heille hyvää palvelua ja samaa hyötyä, jota isot vuokrayhtiöt saavat, kun ne tekevät remontteja.

 

Kaikki mukana kehitystalkoissa

Palvelujen tuotteistamisessa Consti tukeutuu palvelumuotoiluun, jossa kehitetään kokonaisvaltaista asiakaskokemusta.

Käytännössä kyse on ammattilaisten totuttujen toimintatapojen ja prosessien katsomisesta asiakkaan silmin. Palveluja kehitetään yhteisvoimin: mukana on väkeä niin tuotannosta, myynnistä, markkinoinnista kuin johdostakin. Näin varmistetaan, että asiakas tulee huomioiduksi koko palveluprosessin ajan.

Kehittämistyön yhteydessä jokainen työntekijä joutuu pohtimaan myös sitä, miltä hänen työnsä näyttää asiakkaan näkökulmasta.

Ja toki myös asiakkaat ovat päässeet sanomaan oman sanansa. Yhteistyössä Aalto-yliopiston opiskelijoiden kanssa Consti on hakenut palvelujensa kehittämishaasteisiin myös tuoretta, ennakkoluulotonta ajattelua. Näin on löytynyt palvelun kipupisteitä ja parannuskohteita.

Yhdeksi kompastuskiveksi on osoittautunut viestintä taloyhtiöiden remontin suunnittelun ja remontin aikana.

– Esimerkiksi putkiremontissa asukkaalle on saattanut tulla tunne, että tietoa ei saa tarpeeksi. Tai tietoa kyllä on, mutta se on liian vaikeasti ymmärrettävää tai se tulee väärään aikaan, Kivi sanoo.

Haasteiden taklaamisessa Consti on päässyt jo hyvään vauhtiin.

Consti Kodikas -palvelu auttaa asiakkaita hahmottamaan esimerkiksi putki- tai julkisivuremontin uhkia, mahdollisuuksia ja kestoa sekä siihen liittyviä palveluja. Pelillistämistä hyödyntävässä palvelussa kiinteistöä tarkastellaan kokonaisuutena.

OmaConsti-palveluportaalissa taloyhtiön osakkaat voivat tehdä muun muassa materiaali- ja kalustevalintoja. Asukaskansiot ja oppaat tarjoavat nekin paljon tarpeellista tietoa.

Yhteistyössä Uponorin kanssa järjestetyllä Homma hanskassa -kiertueella constilaiset keskustelevat remonteista taloyhtiön hallitusten ja isännöitsijöiden kanssa ja tarjoavat ratkaisuja hankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen.

 

Meitä on moneksi

Palvelumuotoilun avulla pyritään myös huomioimaan erilaiset asiakkaat.

– Taloyhtiöiden asukkailla on erilaisia tarpeita ja elämäntilanteita. Yhden koon sukkahousu ei välttämättä istu kaikille, vaikka taloyhtiö pyrkisikin tasapuolisuuteen. Yhdelle on iso asia se, että kylpyhuoneesta poistuu puoli neliömetriä – toinen taas ei halua kylpyhuoneen kattoon mitään huoltoluukkuja, vaikka se on pakollinen, Risto Kivi kertoo.

Joku yllättyy positiivisesti, toinen pettyy.

– Esimerkiksi peilikaappi voi olla jollekin aivan liian korkealla ilman, että se olisi varsinaisesti kenenkään vika.

Risto Kiven mukaan korjausrakentamisen markkinassa on meneillään muutos, uudenlaiselle ajattelulle on tilaa. Perinteinen malli on kuitenkin edelleen valtavirtaa.

– Trendinä on, että remontti halutaan tehdä järkevästi, tehokkaasti ja yksissä tuumin eli tiiviissä yhteistyössä akselilla tilaaja, suunnittelija ja urakoitsija.

 

Consti Kodikas messuilla.jpg

Consti Kodikas -mallissa korjaukseen tarvittavat valinnat ja päätökset tehdään ymmärrettäviksi heti hankkeen alussa pelillisen työkalupakin avulla. Lue lisää Consti Kodikkaasta!

Uusimmat uutiset