Uutinen

Lentoasemalla matkustaja on ykkönen -myös työmaalla

6.10.2020 11.30

Ei ole aivan tavallista, että rakennustyömaan vierestä kävelee miljoonia ulkopuolisia kulkijoita, joita ei saa remontilla häiritä. Lentoasemalla tämä on kuitenkin arkea.

Constin Juuso Jäväjälle ja hänen tiimilleen Helsinki-Vantaan lentoasema on tuttu paikka, viimeksi kakkosterminaalin liiketilojen rakentamisen myötä. Kaukolentomatkaajia eli non-Schengen-liikennettä palvelevalle alueelle valmistui loppukesästä uusia kaupallisia tiloja osana lentoaseman laajempaa uudistusta.  

Projekti alkoi talvella 2019 vanhojen turvatarkastusporttien purkamisella. Tilalle rakennettiin julkisivut ja talotekniikka yli 20 myymälälle ja ravintolalle. Consti vastasi purku- ja rakennustöistä. Liikkeiden sisätiloista vastaa kukin yritys itse.

Meteli matkustajavirtojen mukaan

Monelle kaukomatkaajalle koneenvaihto Helsinki-Vantaan lentoasemalla on ensimmäinen kosketus maahamme, eikä sitä sovi pilata pölyllä ja metelillä.

”Olimme varautuneet tekemään pahimmat pölyä tai melua aiheuttavat työt yöaikaan, mutta lopulta yötöitä tarvittiin vain vähän. Tämän teki mahdolliseksi hyvin toiminut yhteistyö Finavian kanssa. Saimme tarkat tiedot matkustajavirroista niin, että pystyimme tekemään meluisat työvaiheet silloin, kun alueella ei liikkunut matkustajia”, kertoo Jäväjä.

Consti puolestaan huolehti säännöllisellä viikkotiedottamisella siitä, että lentoaseman henkilöstö tiesi, mitä työmaalla milloinkin tapahtui.

Työkalupakit lukkojen taakse kahvitauon ajaksi 

Melun ja pölyn hallinnan lisäksi erityistä tarkkuutta lentoasemalla vaaditaan sekä matkustajien että aseman henkilöstön turvallisuuden takaamiseksi. Nyt uudistetun alueen läpi kulkee vuosittain noin kuusi miljoonaa matkustajaa. Heistä merkittävä osa tulee Aasiasta.

Perusteellisen riskikartoituksen ja mahdollisiin häiriötilanteisiin varautumisen lisäksi tärkeää oli työmaa-alueen eristäminen. Oman mausteensa siihen toi työmaan lukitsemisvaatimukset, jolla varmistettiin turvatarkastettujen matkustajien pysyminen omalla alueellaan.  

”Myöskään yhtään puukkoa tai vasaraa ei voi jättää esille niin, että joku matkustaja pääsisi niihin käsiksi”, havainnollistaa Finavian konsulttina toimineen Swecon projektipäällikkö Tuomas Väisänen. Väisänen kiittelee työmaahenkilöstön perehdytystä ja kokemuksen tuomaa tarkkuutta. Vaaratilanteita ei syntynyt.

Yhteistoiminnallisuus toimii

Finavian puolelta projektipäällikkönä toimineen Esa-Pekka Timosen vastuulle kuuluu valtaisassa lentoasemauudistuksessa koko vaihtoliikenteen kasvattamisen kokonaisuus. Non-Schengen-alueen kaupallisten tilojen uudistus oli ensimmäinen hanke ”toiminnan todellisessa ytimessä” eli keskellä matkustajia.

”Oli ilahduttavaa todeta, että kaikilla tekijöillä oli oikea asenne alusta alkaen eli se, että matkustajat ovat aina ensisijalla”, Timonen toteaa. ”Myös yhteistoiminnallinen ote näkyi. Työmaakokouksiin meno oli poikkeuksellisen miellyttävää, kun kaikilla oli yhteinen tavoite. ”  

Sujuvaa toimintaa tuki Constin osallistuminen hankkeeseen urakoitsijana jo suunnitteluvaiheessa sekä aiempi kokemus lentoasemalla työskentelystä.

Nyt valmistuneiden uusien kaupallisten tilojen laajuus on reilut 1 800 neliömetriä. Koronasta huolimatta non-Schengen-alueen kaupallisten tilojen muutoksia on tarkoitus jatkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan keväällä 2021.

”Toivon lämpimästi, että lentoliikenne palaa pian Helsinki-Vantaalle ja matkustajat pääsevät nauttimaan upouusista tiloista”, summaa Juuso Jäväjä kaikkien hankkeeseen osallistuneiden puolesta.

 

Non-schengen alueen muutostyöt lentokentällä, Consti.jpg

Non-Schengen-alueelle valmistuneiden uusien kaupallisten tilojen laajuus on reilut 1 800 neliömetriä.

 

Aiheeseen liittyvää:

Consti on mukana toteuttamassa Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n talotekniikkaurakkaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukoliikenneterminaali uudistuu – Consti toteuttaa 20 uutta liiketilaa

Uusimmat uutiset