Helsingin päärautatieasema uudistuu, jotta se palvelisi matkustajia ja aseman muita käyttäjiä myös seuraavat sata vuotta. Kun suojeltu maamerkki luo nahkansa uudelleen, se ei ole mikään läpihuutojuttu.
Eliel Saarisen suunnittelema Helsingin päärautatieasema on yksi Suomen tunnetuimpia rakennuksia ja yksi maailman kauneimmista rautatieasemista. Kun kaikkien tuntemaa ja suojeltua rakennusta halutaan uudistaa ja kehittää, toteutus vaatii tavallista huolellisempaa suunnittelua.
– Investoiminen on paras tapa suojella rakennusta, pitää se kunnossa ja käytössä. Rautatieasema on ennen kaikkea käyttörakennus. Se on elänyt monenlaisten vaiheiden läpi ja on aina pystynyt mukautumaan kunkin ajan vaatimuksiin, VR-Yhtymä Oy:n hankepäällikkö Jani Jääskeläinen korostaa.

Helsingin päärautatieaseman on suunnitellut Eliel Saarinen.
Monipuolisia ruoka- ja juomapalveluja aseman käyttäjille
Jotta ikoninenkin rakennus palvelisi käyttäjiään, sen on elettävä ajassa ja mukauduttava muutoksiin. Satavuotiasta asemarakennusta uudistetaan nyt seuraavaa sataa vuotta silmällä pitäen.
VR on jo pidempään suunnitellut päärautatieaseman ja sen palveluiden uudistamista, sillä palvelut eivät ole enää palvelleet käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla. Muun muassa VR Matkustajaliikenteen lipunmyyntihallina 60-luvulta lähtien toiminut länsihalli osoittautui käyttötarkoitukseen turhan suureksi, kun asiointi siirtyi uusiin itsepalvelukanaviin.
Viihtyisyyden lisääminen asemalla ja erilaisten tilojen rooli korostuu Jääskeläisen puheissa.
– Asiakkaat ovat toivoneet entistä monipuolisempaa ruoka- ja juomatarjontaa sekä palveluja, joissa voi viihtyä myös pidempään. Myös nopeasti mukaan otettavia, terveellisiä ja vastuullisia ruoka- ja juomavaihtoehtoja on toivottu. Jungle Juice Bar ja Ísey Skyr Bar aloittivatkin jo alkusyksystä uusissa liiketiloissa, Jääskeläinen mainitsee.
Aseman elinkaaren vaatiman peruskorjauksen yhteydessä lähestulkoon kaikkia tiloja uudistetaan ja kunnostetaan lähivuosina. Valmista pitäisi olla vuonna 2024. Koska asemaa ei voida sulkea, työt tehdään vaiheittain siten, että asiakkaat voivat liikkua asemalla sujuvasti ja turvallisesti.
– Kyseessä on Suomen ylivoimaisesti vilkkain liikepaikka, jonka kautta kulkee päivittäin peräti 250 000 ihmistä. Nyt korona-aikana väkeä on ollut vaihtelevasti noin puolet normaalista. Asemalla on siis väljempää, mikä helpottaa remontin tekemistä.

Jungle Juice Bar ja Ísey Skyr Bar aloittivat toimintansa syksyllä, jolloin myös mutterikioskit palautettiin alkuperäiseen asuunsa yhteistyössä museoviraston kanssa.
Lisää valoa ja eroon tyhjistä nurkista
Uudet ravintolat, kahvilat ja Kaivokadulle avattavat terassitilat sekä uusittavat pinnat raikastavat aseman olemusta. Valaistusta parantamalla ja tuomalla uusia palveluja aiemmin tyhjiin tiloihin lisätään myös turvallisuutta.
Osa muutoksista on jo nähtävissä. VR:n asiakaspalvelu ja HSL:n asiakaspalvelu ovat siirtyneet uusiin tiloihin aseman länsisiipeen, samoin kuin Helsingin kaupungin matkailuneuvonta. Uusi Steissin Apteekkikin on avannut ovensa.
Consti tuli mukaan hankkeeseen alkusyksystä voitettuaan EU-tason julkisen tarjouskilpailutuksen hankkeen isoimmasta rakennusurakasta. Constin tiimi uusii parhaillaan aseman talotekniikkaa ja ilmanvaihtoa. Konehuoneiden siirto kellarista ullakolle mahdollistaa ravintolan ja kahvilan avaamisen länsihalliin ensi syksynä.
– Muihin päärautatieaseman uudistuviin tiloihin haemme parhaillaan uusia yhteistyökumppaneita, jotka lähtevät kanssamme uusimaan palvelutarjontaa, Jani Jääskeläinen kertoo.
Ainutlaatuista rakennusta suojellaan tarkasti
Helsingin päärautatieasema on suojeltu rakennusperintölain nojalla vuonna 2018. Suojelupäätöksen avulla pyritään varmistamaan, että kulttuurihistoriallisesti erityisen arvokkaan rakennuksen ainutlaatuisuus säilyy. Museovirasto ja Helsingin kaupungin rakennusvalvontavirasto valvovat siksi korjaushanketta tarkasti.
– Suunnittelijoiden ja viranomaisten kanssa käydään kohta kohdalta läpi, miten suojelupäätös huomioidaan ja kuinka sitä sovelletaan historiallisessa rakennuksessa. Muutoksia suunniteltaessa on tunnettava aseman historia ja sen eri kerrokset, Jääskeläinen kertoo.

Rautatieaseman rakennuksessa vanha pinta kohtaa uuden.
Aikoinaan puupaalujen varaan rakennetun kivirakennuksen muuntojoustavuus on rajallista. Ilmanvaihto, paloturvallisuus ja esteettömyys ovat nykyajan vaatimuksia, jotka ovat kuitenkin tavalla tai toisella otettava huomioon. Tämä ei ole aina ihan helppoa. Suunnittelijat joutuvatkin haastamaan itsensä ratkaisujen etsimisessä.
– Urakoitsijan pitää sopeutua kohteen erityisvaatimuksiin ja etsiä ratkaisuja matkan varrella esiin nouseviin kysymyksiin. Yhteistyö Constin kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta haastavimmat työt ovat toki vielä edessä, Jani Jääskeläinen sanoo.
Constille työmaan sijainti Helsingin vilkkaassa ydinkeskustassa tuo omat lisähaasteensa. Työmaan ulkopuolella on rajallisesti tilaa, ja liikenne on vilkasta kaikkina vuorokauden aikoina. Työmaan onkin sopeuduttava ympäristön vaatimuksiin ja varmistettava samalla aseman käyttäjien turvallisuus.
Koronaepidemia on sekin vaikuttanut hankkeen sujumiseen. Viranomaiskatselmukset ja suunnittelukokoukset on pidetty suureksi osaksi etänä, mikä on ollut erilaista. Jääskeläisen mukaan kaikki hankkeen osapuolet ovat sopeutuneet hienosti uudenlaiseen tapaan toimia.
Ihan kaikkea ei voi kuitenkaan hoitaa etänä.
– Vanhassa rakennuksessa jotkut asiat pitää nähdä omin silmin, jotta voidaan löytää parhaat ratkaisut.