Tuhansia kiloja painavien teräspalkkien nosto 15 metrin korkeuteen keskellä vilkasta kauppapaikkaa vaati mielikuvitusta ja saumatonta yhteistyötä.
Miten nostetaan 1400 kiloa painava ja 16 metriä pitkä teräspalkki Helsingin päärautatieaseman ullakolle niin, että se osuu molemmista päistään täsmälleen sokkeliin kiinnitettyihin pultteihin? Ja tämä 18 kertaa katon läpi, jonka puurakenteet on suojeltu.
- Kyllä siihen ratkaisua kohtuullisen kauan teräspalkkitoimittajan kanssa mietittiin, toteaa Constin projektipäällikkö Joonas Salmirinne. Salmirinne kiistää valvoneensa öitä nostojen vuoksi, mutta kyllä asia vapaa-ajallakin mielessä pyöri.
Perusteellisen suunnittelun ja taitavien tekijöiden ansiosta palkit saatiin kuitenkin paikoilleen kivuttomasti. Työhön riitti yksi iso nosturiauto ja tusinan verran miehiä: työnjohtajia, telineasentajia, teräspalkkiasentajia, timpureita ja vielä pari henkilöä varmistamaan, ettei työmaa-alueelle päässyt kukaan ulkopuolinen livahtamaan. Toimittiin sentään keskellä päivää Suomen vilkkaimmalla liike- ja kauppapaikalla.

Helsingin päärautatieaseman ullakolle nostettavat 18 teräspalkkia saatiin turvallisesti paikoilleen parissa päivässä. Siihen tarvittiin monen osaajan rautaista ammattitaitoa.
Hitaasti mutta varmasti
Kun Museovirastolta saatiin lupa poistaa katon toiselta sivulta ruodelautoja, palkit saatiin työnnettyä nostoauton puomilla kattoristikoiden välistä. Työtä ohjattiin sauvaohjaimella ullakolta.
- Välillä palkkia työnnettiin vain 10 senttiä kerrallaan, jotta varmistettiin laskun osuminen pultteihin. Välillä odoteltiin heilumisen pysähtymistä, Salmirinne kuvaa. Pultit oli kiinnitetty hallin molempiin reunoihin sitä varten rakennettuihin sokkeleihin.
Aluksi hieman jännitettiin, yltääkö nosturin puomi varmasti riittävän pitkälle, sillä 32 metrin etäisyys oli lähellä nosturin maksimiulottuvuutta. Riittihän se. Nosturiliikkeen kanssa mietityt varavaihtoehdot olisivat olleet huomattavasti työläämpiä. Etukäteen oli varmistettu myös katurakenteen kestävyys.
Yötöitä ei tarvittukaan
Vaikka korona on ihmisten liikkumista vähentänytkin, rautatieaseman läpi kulkeva väkimäärä asetti omat haasteensa.
- Työt oli ensin suunniteltu tehtäväksi öisin, mutta koska nostoihin riitti yksi auto, tilaa ei tarvittu lopulta kovinkaan paljon. Totesimme siis homman onnistuvan päiväaikaankin. Yksi metroaseman kulkureitti oli tosin suljettava.
Oman henkilöstön turvallisuudessa on aina olennaista käydä mahdolliset vaaran paikat läpi ennen töiden aloittamista. Harvinaisissa työvaiheissa on myös erityisen tärkeä varmistaa, että kaikki tietävät mitä ollaan tekemässä ja millaisia työvaiheita on tulossa, jotta kukaan ei ole väärään aikaan väärässä paikassa.
Nostojen vaatima ulkotila oli vuokrattu työhön varmuuden vuoksi viideksi päiväksi, mutta työ sujui reilussa parissa päivässä. Joonas Salmirinne kiittelee kaikkien hankkeeseen osallistuneiden erinomaista ammattitaitoa ja yhteistyötä.

Järeää teräspalkkia työnnettiin paikoilleen välillä vain 10 senttiä kerrallaan, jotta varmistettiin sen osuminen tarkasti pultteihin.
Uudet koneet uusille palveluille
Vuonna 1919 valmistuneen rautatieaseman peruskorjauksen yhteydessä uudistetaan ja kunnostetaan lähes kaikki tilat. Kokonaisuuden pitäisi olla valmis vuonna 2024. Consti vastaa aseman talotekniikan uusimisesta ja siihen liittyvistä rakennustöistä.Tilaajana on VR Yhtymä Oy.
Vanhan lipunmyyntihallin päälle, kuusitoistametristen teräspalkkien varaan on nyt asennettu ritilälattia ja rakennettu uusi konehuone. Uudet ilmanvaihtokoneet nostettiin ullakolle katon harjan kautta, mutta se tuntui Salmirinteen mukaan edellisten nostojen jälkeen lähes rutiinitoimenpiteeltä.
Konehuone ullakolla mahdollistaa ravintolan ja kahvilan avaamisen länsihalliin ensi syksynä. Harva meistä tulee ajatelleeksi, mitä kaikkea kahvin ja korvapuustin nauttimiseen vaaditaankaan!