Consti on mukana uuden koulutusmallin kehittämishankkeessa, jossa rakennusmestarin ammattikorkeakoulututkinnon voi suorittaa työn ohessa. Uudenlainen malli tarjoaa alan ammattilaisille oivan mahdollisuuden jatkokouluttautumiseen työelämästä irtautumatta.
Vuoden 2023 alussa käynnistyi JATKOT-hanke uuden työelämälähtöisen koulutusmallin kehittämiseksi tekniikan aloille. Tavoitteena oli muodostaa aidosti osaamisperustainen, korkeakoulututkintoon tähtäävä jatkuvan oppimisen malli. Hankkeen ensimmäisen vuoden aikana kartoitettiin osaamistarpeita ja luotiin toimintatapoja niiden ennakoimiseksi yritysten ja korkeakoulutuksen sekä ammatillisen koulutuksen kesken. Lisäksi koulutettiin yhteistyöyrityksissä mallia toteuttavat mentorit.
Työelämälähtöiselle ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävälle koulutusmallille on yrityksissä tunnistettu selkeä tarve. Teknologisen kehityksen kiihtyessä ja kilpailun kiristyessä yrityksillä on tarve uudistaa toimintaansa ja kehittää henkilöstönsä osaamista. Uudenlainen koulutusmalli madaltaa etenkin työssä olevien osallistumiskynnystä jatkuvaan oppimiseen, kun osaamisen kehittämistä voidaan toteuttaa työn ohessa.
Koulutusmalli tukee myös yrityksissä toiminnan kehittämistä ja voimistaa oppimista tukevan toimintakulttuurin kehittymistä, mitkä ovat olennainen osa yrityksen kilpailukykyä.
Rakennusmestarin ammattikorkeakoulututkinto työn ohessa
Uuden koulutusmallin pilotointivaiheen ensimmäiset opiskelijat valittiin syksyllä 2023 ja he aloittivat opintonsa vuoden 2024 alussa. Consti on mukana pilotissa, ja rakennusmestarin (AMK) opinnot työn ohessa aloitti tammikuussa yhteensä 14 motivoitunutta constilaista. Kaikilla opintonsa aloittaneilla on työkokemusta rakennusalalta, osalla heistä jo varsin mittavastikin. Suurin osa constilaisista opiskelijoista työskentelee työnjohtajan tehtävissä.
Uuden koulutusmallin rakennusmestariopinnot koostuvat samoista osista kuin päivä- ja monimuoto-opiskelijoilla, mutta osaamisen kehittämistä tehdään työpaikalla osana työpäivää. Oppiminen etenee opiskelijalle laaditun henkilökohtaisen, hänen lähtöosaamiseensa perustuvan työssäoppimissuunnitelman pohjalta ja osaamisen kehittymistä seurataan erilaisina oppimistehtävinä sekä raporttien ja kehitystöiden avulla.

Rakennusmestarin tutkinto antaa valmiudet työmaan toiminnan tehostamiseen, työmaan monipuoliseen johtamiseen sekä erikoistumiseen esimerkiksi materiaalitekniikassa. Jokainen opiskelija valitsee itselleen mielekkään polun tutkinnon suorittamiselle. Opintojen kesto työn ohessa on 3–3,5 vuotta.
Tähtäimessä vastaavan työnjohtajan pesti
Yksi tammikuussa JATKOT-hankkeessa rakennusmestarin opinnot aloittaneista constilaisista on Otto Moberg. Hän on työskennellyt Constissa Tampereen seudulla linjasaneerauksen tehtävissä yhteensä noin kuuden vuoden ajan, ensin timpurina, sitten työnjohtoharjoittelijana ja tällä hetkellä työnjohtajana As Oy Tampereen Kulleron rivitalotyömaalla. Moberg ja hänen kollegansa samasta yksiköstä päätyivät mukaan JATKOT-hankkeeseen yksikönjohtajan ehdotuksesta.
”Mahdollisuus kouluttautua rakennusmestariksi ennen kaikkea työn ohessa oli ehdoton kimmoke lähteä mukaan. Opintovapaalle en olisi valmis jäämään”, sanoo Moberg.
Ensivaiheen opiskelu tapahtuu itsenäisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Keväällä on ollut myös lähiopetusta, kun CAD-perusteiden kurssi käynnistyi. Syksyllä opinnot painottuvat enemmän myös käytännön työhön. Vuoden 2024 aikana tavoitteena on saada kasaan 30 opintopistettä. Myöhemmin on tiedossa erilaisia työmaalla toteutettavia työnäyttöjä, joista kaikkia Moberg ei välttämättä pysty omilla työmaillaan suorittamaan.
”Isossa talossa työskentelemisestä on hyötyä, sillä konsernin neljältä toimialalta löytyy erityyppisten hankkeiden ja työmaiden joukosta varmasti sopivat työmaat tarvittavien näyttöjen suorittamiseksi”, kiittelee Moberg.
Mobergin opintojen lähiohjaajana toimii hänen esihenkilönsä ja hallinnollisena tukena toimii hankkeen puitteissa koulutettu constilainen mentori. Opiskelijat kokoontuvat säännöllisesti sekä pitävät yhteyttä ja jakavat tietoa matalalla kynnyksellä myös omassa Teams-ryhmässään. Suhtautuminen opintoihin on Mobergin mukaan ollut kannustavaa ja pelkästään positiivista niin omalla työmaalla kuin yksikössäkin.
”Erityisiä odotuksiani opintojen suhteen on näin alkuvaiheessa vaikea määritellä, mutta ehdoton tavoitteeni on päästä rakennusmestarin tutkinnon kautta Constissa vastaavan työnjohtajan tehtäviin”, Moberg sanoo.
Mentori tukena työpaikalla
Uusi koulutusmalli pohjautuu mentoritoimintaan ja syksyn 2023 aikana hankkeessa koulutettiin yhteistyöyrityksissä mallia toteuttavat mentorit. Opiskelijalle nimetyn mentorin tehtävänä on mahdollistaa opiskelijan opintojen eteneminen työpaikalla, osallistua osaamisen tunnistamiseen yhdessä korkeakoulun edustajien kanssa sekä osallistua aktiivisesti uuden koulutusmallin kehittämiseen. Myös mentori voi näin kehittyä ja kasvattaa omaa osaamistaan prosessin aikana.
Yksi 16 mentorivalmennuksen suorittaneesta on Salli Jantunen, joka työskentelee Constissa henkilöstön kehittämisen ja rekrytoinnin asiantuntijana. Mentori tukee opiskelijaa koko opintojen ajan, ja työnantaja on sitoutunut opiskelijoiden kanssa koko tutkinnon suorittamiseen.

”Mentorivalmennus antoi valmiuksia siihen, että voin ohjata rakennusmestariopiskelijaa työpaikalla sekä tunnistaa ja arvioida opiskelijan tutkintotavoitteen mukaista osaamista yhdessä korkeakoulun edustajien kanssa”, kertoo Jantunen mentorivalmennuksen tavoitteista.
Jantusen mukaan JATKOT-hankkeen edistämä työelämälähtöinen koulutusmalli vaikuttaa olevan toivottu uutuus. Koska useat rakennusalalla työskentelevät eivät pysty irtautumaan päivätöistään, saattaa opintojen kautta toteutuva pätevöityminen jäädä monelle vain haaveeksi.
”Vaikka koulutusmalli on uusi ja hakee vielä paikkaansa, on siitä tullut jo huomattavasti kiitosta. Tarkoituksena on antaa mahdollisuus niille ammattilaisille, jotka eivät ole pystyneet irtautumaan työelämästä opintojen pariin. Näin saamme luontevalla tavalla yhdistettyä käytännössä kartutetun ammattiosaamisen ja teorian”, Jantunen sanoo.
Pilotointijakson jälkeen arvioidaan pilotoinnin tuloksia sekä sovellettavuutta ja jatkokehittämistarpeita sidosryhmien kesken. Malli levitetään pilotoinnin jälkeen mahdollisesti muillekin teknologia-aloille. JATKOT-hankkeessa mukana olevista constilaisista ja heidän opintojensa edistymisestä tullaan kertomaan myöhemmin lisää.
JATKOT-hankkeen päätoteuttaja on Hämeen ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina mukana hankkeessa ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia. Hanke saa tukea Euroopan sosiaalirahastolta ja hankkeen kansallisena rahoittajaviranomaisena toimii Hämeen ELY-keskus.