Satamaterminaalin peruskorjaus on ainutlaatuinen projekti.
“Ainutlaatuinen projekti oli kyllä kyseessä. Voi olla, että vastaavaa ei tule enää uralla vastaan”, Naantalin satamaterminaalin peruskorjausprojektin vastaava työnjohtaja Esa Lehtinen kuvaa.
Consti Korjausrakentaminen toimi rakennusurakoitsijana ja päätoteuttajana jaettuna urakkana toteutetussa projektissa. Peruskorjauksen läpikäynyt satamaterminaali luovutettiin tilaajalle, Naantalin Satama Oy:lle tammikuussa.
Vuonna 1974 valmistunut terminaali rakennettiin alun perin Viking Linen käyttöön. Vuosikymmeniä lähes tyhjillään ollut rakennus uudistettiin perinpohjaisesti. Peruskorjauksessa kohennettiin rakennuksen energiatehokkuutta vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Julkisivut ja vesikatto uusittiin ja lisäksi muun muassa lämmitysjärjestelmä vaihtui maalämpöön.
Terminaalin valmistui paitsi uudet matkustajaliikennettä palvelevat tilat, myös toimisto- ja hallintotiloja, joita vuokrataan myös ulkopuolisille toimijoille. Samalla myös käyttöturvallisuutta ja rakennuksen turvajärjestelmiä parannettiin.

Satamaterminaali rakennettiin alun perin Viking Linen käyttöön. Nyt Naantalista lähtevät Finnlinesin laivat.
Matkustajaliikenne kulkee jälleen Naantalista
Vuoden verran kestänyt projekti valmistui kokonaisuudessaan tammikuussa. Terminaalin ensimmäinen kerros luovutettiin jalankulkevien matkustajien lähtö- ja tuloaulaksi jo viime vuoden elokuussa Finnlinesin aloitettua matkustajaliikenteen Naantalista Ruotsin Kapellskäriin.
“Purkutyöt olivat jo käynnissä, kun aloitimme työt. Aikataulu oli ensimmäisen kerroksen luovutuksen osalta kohtalaisen kireä, mutta alue saatiin ajallaan käyttöön. Kyllä se toki yhteensovittamista vaati, mutta koko ajan tiedostimme, että matkustajaliikenne on alkamassa”, työpäällikkö Anton Ruohomäki kertoo.
Jaetussa urakassa osapuolia oli poikkeuksellisen paljon, mutta yhteistyö eri toimijoiden välillä toimi Ruohomäen mukaan hyvin. Itse rakennustyössä poikkeuksellisia ratkaisuja oli maltillinen määrä.
“Joitakin erityispiirteitä toki oli, kuten korkeita tiloja ja paljon lasirakenteita.”
Rakennus oli osittain käytössä remontin ollessa käynnissä.
“Ensimmäisen kerroksen eristäminen oli tietysti yksi asia, samoin se, että työmaa-alueeseen tuli muutoksia urakan aikana kun luovutimme kaksi julkisivua ennen muita”, Ruohomäki selventää.

Alkuperäiset valaisimet kunnostettiin satamaterminaalin aulaan.
Aikakin pysähtyi
Tuloaulan alkuperäiset, näyttävät valaisimet saivat jäädä kunnostuksen jälkeen paikoilleen, vaikka kaikki muu ympäriltä uusittiin. Valtaosa rakennus- ja purkujätteestä menee Lehtisen mukaan nykyisin kierrätykseen ja uusiokäyttöön.
“Kaikki jäte kierrätetään nykypäivänä jo todella hyvin. Tämä palvelee parhaiten kaikkien tavoitteita.”
Työmaalla koettiin myös historian havinaa.
“Olin mukana tutustumassa tähän kohteeseen jo loppuvuodesta 2022 ennen remontin alkua, ja kun terminaaliin silloin tuli sisään, niin tuntui kuin olisi astunut historiaan. Seinällä oli Viking Linen matkataulu, jossa kello oli pysäytetty siihen aikaan, kun viimeinen laiva terminaalista lähti vuonna 1996. Vanhoja tavaroita oli jätetty paikoilleen. Aika oli todellakin pysähtynyt siellä, Ruohomäki kuvaa.
“Erityisesti remontin alkuvaiheessa kävi ohikulkijoita katsomassa ja valokuvaamassa rakennusta. Kyllähän se kiinnostusta herätti”, Lehtinen mainitsee.
Naantalin terminaalista Constin kaksikko suuntaa korjausprojektiin vesihuollon pariin.
“Veden ääreltä vähän toisenlaisen veden äärelle”, he naurahtavat.