Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n uusi pysäköintilaitos odottaa jo matkustajia, ja vuoden 2021 loppuun mennessä valmistuvat uusi kehäratayhteys ja terminaalirakennuksen laajennus. Consti on mukana kokonaisuuden talotekniikka-allianssissa toteuttaen kohteen kaikki lämmitys-, vesi-, ilmanvaihto- ja sprinklerityöt.
Allianssimallissa hankkeen suunnittelu ja rakentaminen tehdään yhdessä tilaajan, suunnittelijoiden sekä palveluntuottajien kesken hankkeen parhaaksi -periaatteella.
Terminaalirakennuksen näyttävän julkisivun alla on piilossa suuret ilmastoinnin säleiköt. Lähtöaulan puinen alakatto puolestaan peittää tuhansia metrejä LV-, IV-, SPR- ja sähkötekniikkaa. Pelkästään puualakatossa on satoja sprinklereitä.
Hanke on talotekniikka-asennusten osalta loppumetreillä ja järjestelmien koekäyttö aloitettu. T2:n laajennusosa otetaan käyttöön vaiheittain. Ensimmäisenä avataan vaikuttava sisäänkäynti upeine puukattoineen tämän vuoden joulukuussa.
Kehitysohjelma on Helsinki-Vantaan lentoaseman historian mittavin kehityshanke.

1. Lähtevien aulan puualakaton valoaukko, eli Oculus. Alakaton yläpuolella on tuhansia metrejä LV-,IV-, SPR ja sähkötekniikkaa. Pelkästään puualakatossa on satoja sprinklereitä.
2. Lähtevien aulaan tuloilma puhalletaan suutinventtiileillä .

3. Näyttävän julkisivun alla on piilossa suuret ilmastoinnin säleiköt.

1. Lämmönjakokeskus sisältää rakennuksen lämmityksen ja käyttöveden lämmönsiirtimet oheislaitteineen mm. säätölaitteet, pumput, paisunta- ja varolaitteet sekä erilaisia mittareita ja antureita.
2. Sprinklerikeskus sisältää mm. kuvassa olevia kuivahälytysventtiileitä. Tämän lisäksi keskuksessa on useita märkähälytysventtiileitä sekä vesivahinkojen estoventtiileitä.

6. Puualakaton yläpuoliset raitisilmakanavat on eristetty höyrytiivisti, jotta kanavista ei kondensoidu vettä puualakatolle.
7. Ilmanvaihtokoneiden väliin on jätetty huoltotilat. Kaikki tekniikka on asennettu mallinnuksen mukaisesti.
Artikkeli on julkaistu Constin Uudistajat-sidosryhmälehdessä